Naslov Procjena činitelja konkurentnosti u poduzećima za proizvodnju namještaja
Naslov (engleski) Assessment of Factors of Competitiveness in Furniture Manufacturing Enterprises
Autor Ivana Perić
Mentor Tomislav Grladinović (mentor)
Član povjerenstva Krešimir Greger (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivica Grbac (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet šumarstva i drvne tehnologije (Zavod za organizaciju proizvodnje) Zagreb
Datum i država obrane 2015, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOTEHNIČKE ZNANOSTI Drvna tehnologija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 658 - Poslovni menadžment, upravljanje, administracija. Organizacija poslovanja
Sažetak Analiza specifičnih ekonomskih, tehnoloških i organizacijskih procesa pojedinihgospodarskih sektora/poduzeća daje potpuni uvid u razvoj relevantnih resursa ikonkurentskih sposobnosti u odgovarajućim sektorima. Ciljevi rada bili su utvrdititeorijski i empirijski okvir konkurentnosti poduzeća (C 31 proizvodnja namješta, NKD2007), identificirati i analizirati mikroekonomske činitelje poduzeća, ispitati njihoveodnose i povezanost te utjecaj na kvalitativne i kvantitativne mjere uspješnostiposlovanja. Određeni vanjski i unutarnji činitelji konkurentnosti bili su: menadžerskevještine, stupanj marketinške sposobnosti, razvoj odnosa s kupcima i dobavljačima,razvoj odnosa sa zaposlenicima, utjecaj obrazovnih prilika, utjecaj ekonomske politike,utjecaj zakonske regulative i regulatornih tijela, utjecaj dobavljačke snage, utjecajfinancijerskih institucija, infrastruktura i okoliš i lokacija. Prilikom analize podataka uzdeskriptivne statističke mjere primijenjene su i inferencijalne statističke metode.Korelacijska analiza pokazala je da većinom postoji međusobna povezanost vanjskih iunutarnjih činitelja, koje su bile statistički značajne na razinama od 1 i 5 %. Činiteljikoji su dobili najviše prosječne ocjene bili su: snaga dobavljačke ponude, razvijenostodnosa s kupcima i razvijenost odnosa s dobavljačima. Testiranje regresijskog modelapokazalo je da niti jedan od odabranih činitelja nije statistički značajan s ekonomičnošćuposlovanja u 2014. godini. Osim mjera kvantitativnih pokazatelja, u istraživanju suupotrijebljeni i pokazatelji uspješnosti poslovanja: operativna uspješnost, pokazateljitržišne uspješnosti, poslovanje s kupcima i efikasnost i motiviranost zaposlenika.Testiranjem povezanosti mjera uspješnosti poslovanja i čimbenika konkurentnost sviregresijski modeli pokazali su se statistički značajnima na razini značajnosti od 5 %.Pojedinačnim testiranjem činitelja konkurentnosti pokazalo se da izvozna poduzećaimaju viši stupanj razvijenosti marketinških sposobnosti, veći stupanj razvijenostiproizvoda i veći utjecaj ekonomske politike. Od niza ponuđenih strategija, ispitanici unajvećoj mjeri primjenjuju strategiju očuvanja sadašnjega tržišnog položaja, strategijuusmjerenu na smanjenje troškova poduzeća i strategiju ulaganja u inovacije tehnološkihprocesa. Statistički značajnim pokazao se prediktor stupanj menadžerskih vještina.Analizom utjecaja činitelja konkurentnosti na određene varijable mjerenja može sezaključiti kako je za konkurentnost malih poduzeća i mikro poduzeća za proizvodnjunamještaja vrlo bitan razvoj dobrih odnosa s kupcima i dobavljačima; za uspješnovođenje poduzeća bitne su i karakteristike, tj. vještine menadžmenta. Bitna je i kvalitetnazdrava ekonomska i politička klima kako bi poduzeća putem njihove podrške lakšeostvarivala svoje poslovne ciljeve.
Sažetak (engleski) Analysis of specific economic, technological and organizational processes of individualeconomic sectors/companies gives a complete overview of the development of relevantresources and competitive capabilities in the respective sectors. This work aimed todetermine the theoretical and empirical framework of companies competitiveness (C -31 furniture manufacturing, identify and analyse the microeconomic factors ofcompanies, examine their relationships and connections, and influence on thequalitative and quantitative measures of business success. Certain external and internalfactors of competitiveness were: management skills, level of marketing skills,development of relations with customers and suppliers, development of relations withemployees, the impact of educational opportunities, the impact of economic policies,the impact of legislation and regulatory authorities, the impact of suppliers' power, theinfluence of financier institutions, infrastructure, and the environment and location.When analysing the data, along with descriptive statistical measures, inferentialstatistical methods have been applied. Correlation analysis showed that there is amajority of the interconnection of external and internal factors that were statisticallysignificant at levels of 1 and 5%. Factors that received the highest average ratings were:power of suppliers' offers, development of customer relations and the development ofsupplier relations. Testing regression model showed that none of the selected factors isstatistically significant for business efficiency in 2014. In addition to measures ofquantitative indicators, performance indicators used in the study were: operationalperformance, indicators of market performance, customer business, and employeeefficiency and motivation. Testing performance measures and competitiveness factorsconnectivity all regression models have proved to be statistically significant at thesignificance level of 5%. Individual competitiveness factors testing showed that exportcompanies have a higher level of development of marketing skills, higher level ofproduct development and the greater impact of economic policy. From a range ofoffered strategies to achieve a better competitive position, respondents largely adoptedthe strategy of preserving the current market position, a strategy aimed at reducing thecost of companies and investment strategy in the innovation of technological processes.The analysis of the impact factors of competitiveness on certain measurement variables concluded that for the competitiveness of small and micro companies for furnituremanufacturing it is very important to develop good relations with customers andsuppliers; for successful conduct of companies, characteristics i.e. management skillsare essential. The quality of economic and political climate is important, in order tosupport their companies in achieving their business goals.
Ključne riječi
Proizvodnja namještaja
konkurentnost
činitelji konkurentnosti
okvir konkurentnosti
ekonomičnost ukupnog poslovanja
pokazatelji uspješnosti
Ključne riječi (engleski)
Furniture Manufactruring
Competitiveness
Key Factors of Competitiveness
Effectiveness of Activity
Performance Indicators
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:108:722423
Studijski program Naziv: Drvna tehnologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje biotehničkih znanosti, polje drvna tehnologija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-10 12:03:46